Skip to content

Be Bright! Czyli odpowiedzialna moda.

Berlin Hauptbahnhof. Początek. Cel, targi mody. Jak bardzo odpowiedzialna jest dziś moda? Czy kupujemy już wszystko, co nam sprzedają? Czy modne jest bycie eko?

Targi Bright i Seek odbywają się przy okazji Tygodnia Mody w Berlinie. Co roku wystawia się tam wiele marek chcących zaistnieć w świecie mody lub posiadających już ugraną pozycję. Co je wyróżnia? Design, przede wszystkim. Każdy chce się pokazać z innej, nowej strony, nawet „stare’’ marki jak Levis, nadal poszukują nowych rozwiązań i to nie byle jakich. Na targach można było zauważyć wiele firm, które chwaliły się swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami.

Knowledge Cotton Apparel to marka budowana przez ponad 40 lat na rodzinnym doświadczeniu w projektowaniu, innowacjach oraz odpowiedzialności wobec środowiska.

KCA-JØNKE-OKT-15-124
http://knowledgecottonapparel.com

Wszystko zaczęło się w 1969 roku w Danii.

świadoma moda
http://knowledgecottonapparel.com

Ich pierwsze ekologiczne produkty powstały ponad 25 lat temu. Marka ta, używa tylko i wyłącznie certyfikowanej, organicznej bawełny.

„Fashion is not just about looking good. It’s about doing what is right and feeling good about it – in respect of people and the environment. We never comprise on style, comfort and quality.”

Firma ta wykorzystuje także zużyte, plastikowe butelki, przetworzone na poliester. To jedna z niewielu marek, której proces produkcji w całości polega na ekologicznych rozwiązaniach.

academy PET
http://knowledgecottonapparel.com

Więcej na ich temat, poczytacie tu(klik).

Levis, marki tej przedstawiać nie muszę. Jak jeansy to tylko od nich. Zawsze. Nie tylko ze względu na wspaniałe kroje, unikalne sprania i prostotę. Ta firma ma rozbudowany program dbania o środowisko i ludzi.

Be Bright! Czyli odpowiedzialna moda.
fot: Acia Queen B.
http://www.levistrauss.com
http://www.levistrauss.com

Levis od lat stosuje program Water<Less™ o którym już wcześniej wam pisałam. Tym razem dowiedziałam się, że postanowili wejść na kolejny poziom z programem WORKER WELL-BEING.

„People are at the center of our success. Whether it’s our employees around the world, the apparel workers who make our clothes, or the people who wear our products, we are committed to doing right by all of them.’’

Projekt dotyczy ludzi pracujących w krajach takich jak Bangladesz, Kambodża, Egipt, Haiti czy Pakistan. Oczywiście są to kraje, w których Levis posiada swoją produkcję. Program istnieje od 2011 roku i ma z założenia pomagać pracownikom fabryk polepszając ich warunki życia, zarówno w miejscy pracy jak i poza nim. W ostatnim roku udało się pomóc 20 tyś pracowników. Levis nie współpracuje z fabrykami, w których stosowana jest przemoc lub wykorzystuje się dzieci poniżej 15 roku życia, to tylko fragment ich dużego planu, więcej o projekcie przeczytacie [tu].

Native,  marka, która jako pierwsza zaistniała w Polsce, jako marka butów wegańskich. W tym roku zachwyciła oczywiście kolejnymi, pięknymi wzorami. W pastelowej kolorystyce oraz niesamowitej lekkości buta. Nie miałam przyjemności ich nosić, ale są lekkie i giętkie.

Be Bright!
fot: Acia Queen B.
Be Bright!
fot: Acia Queen B.
Be Bright!
fot: Acia Queen B.

Nie ukrywam, że osobiście szukałam takich marek, które są ekologiczne oraz typowo wegańskie i zgadnijcie co? Nie dało się ich nie zauważyć. Tak jak w Polsce, dbanie o ekologię i drwienie z weganizmu jest normą, tak tutaj, każdy tym się chwali, że jest pro eko, pro vegan. Wielkie marki zauważyły już problem marnowania zbyt dużej ilości wody w swojej produkcji oraz używania zbyt dużej ilości chemii w produkcji. Teraz robią wszystko, by to zbilansować. Nie bez powodu targi mody w tym roku oprócz Bright, Seek czy Premium, posiadały także halę Ethical Fashion, poświęconą tylko i wyłącznie modzie bazującej na nowych ekologicznych rozwiązaniach. I tak jak wielu ludziom ekologiczna moda kojarzy się z hipisowskimi strojami, czy hinduskim sklepem, tak tutaj można było też odnaleźć high fashion w pełnej formie, czego najlepszym przykładem jest marka DFC.

Design for Circularity. Ładne, proste, idealnie skrojone, a przede wszystkim biodegradowalne. Ta czapka poniżej jest zrobiona z odzyskanego papieru, musiałam sprawdzić i jej dotknąć. Jest super lekka i przewiewna.

DFC
fot: Acia Queen B.

Design for Circularity to nie tylko papier. Każdy ich produkt ulega w pełni procesowi recyklingu lub biodegradacji, w ten sposób nic się nie marnuje (zero waste), a co za tym idzie, tworzy się zamknięty cykl produkcji. Jeżeli ich produkt już Ci się nie podoba, możesz go odesłać do firmy, oni go z powrotem przerobią na nowy model. Proste, prawda?

future-proof
http://www.ina-budde.de

Kto stoi za tym całym zamieszaniem? INA BUDDE. Wielokrotnie nagradzana projektantka, która stworzyła cały zamknięty obieg produktu. Jej pierwszy projekt FUTURE PROOF, dla marki Arconym wygrał w 2015 roku nagrodę lavera Green Fashion. Więcej o marce, technologii oraz Inie przeczytacie [tu].

Teraz najważniejsza część.  Po raz pierwszy znalazłam markę, która tworzy modę Streetwearową, w stuprocentowym, ekologicznym ujęciu. Jest to wielkie zaskoczenie. W końcu istotne aspekty produkcji dotarły także do mody „ulicy’’. Dedicated bo o tej marce mowa, powstała w Stockholmie. Aby zmniejszyć swój ślad ekologiczny, marka postanowiła korzystać tylko i wyłącznie ze stuprocentowej organicznej bawełny, która pochodzi z rynku Fair Trade, oprócz bawełny w produktach użyto poliestru z recyklingu.

street wear
https://www.dedicatedbrand.com/en/

To już nie jest high fashion, na który Cię nie stać, to jest ogólnodostępna, świadoma moda przyozdobiona pięknymi grafikami. Co ciekawe Dedicated współpracuje także z naszym polskim rysownikiem, Tymkiem Jezierskim, jego ilustracje możecie obejrzeć tu.

To tylko część marek wystawiających się na targach, które postanowiłam opisać. Podsumowując, targi Bright oraz Seek, to idealne miejsce na poszukiwania inspiracji, ale to przede wszystkim także edukowanie klientów i chwalenie się nowymi rozwiązaniami. Mówienie, patrzcie zrobiliśmy czapki z papieru a Wy? Już nie wystarczy mieć modnej podeszwy na nogach czy worka z wielkim logo na plecach. Moda tak szybko ewoluuje, że potrzebne jest coś więcej, coś czego inni nie dosięgną tak łatwo. Według mnie jest to, tworzenie własnych kompozycji materiałów, technologii takich by produkt był wyjątkowy, a przede wszystkim przyjazny temu światu. Moda jest jak hip hop, opowiada bieżące historie i czas najwyższy opowiedzieć wszystkim o odpowiedzialności jaką mamy wobec tego świata. Bez niego mody nie będzie, nas też nie.

Dedicated Brand.com
Dedicated Brand.com

Jeżeli chcecie zobaczyć więcej zdjęć oraz relację z trochę innego punktu widzenia zapraszam na stronę Exxist.pl- tu.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Agnieszka
Follow me

Agnieszka

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, mieszkam z dwoma adoptowanymi psami, kotem i Panią Krysią. W wolnych chwilach rozmyślam jak zmienić świat na lepsze, poszukuję magii człowieczeństwa.
Agnieszka
Follow me

Archives

  • 2017 (32)
  • 2016 (78)
  • 2015 (15)
%d bloggers like this: